Jäsenet kertovat

Juhlavuoden kunniaksi julkaisemme jäsentarinoita. Sarjan aloittaa Canon, joka on pitkäjänteisesti kehittänyt toimintaansa. Esittelemme lisää jäseniämme vuoden mittaan.

CANON

Laatuajattelu jokaisen dna:ssa

”Viimeisen vuosikymmenen aikana yrityksemme toiminnassa on harpattu valtava loikkaus eteenpäin. Asioita on alettu tehdä mahdollisimman yksinkertaisesti ja kerralla oikein. Jokaisen rooli on korostunut matkalla”, aloittaa Canon Oy:n kehitysjohtaja Jaakko Muilu.

Helsingin Munkkivuoressa huokuu positiivinen henki. Kuvaamiseen, tulostukseen ja digitaaliseen painamiseen liittyviä tuotteita ja palveluita myyvän Canonin pääkonttorissa laatuajattelu on ehditty istuttaa syvälle. Se on osana johtamista ja osana jokaisen canonilaisen arkea. Näin ei ole kuitenkaan ollut aina, vaan huomattava muutos on tapahtunut viimeisen vuosikymmenen aikana.

– Lähdimme liikkeelle tilanteesta, jossa laatuajattelu kuului vain ylimmälle johdolle. Vuosien varrella koko organisaation asenne on kääntynyt ympäri, kertoo kehitysjohtaja Jaakko Muilu.

Laatuajattelu on nyt jalkautunut läpi organisaation. On ymmärretty jokaisen rooli koko organisaation palapelissä.

– Laatu ei ole meillä enää ainoastaan laatupäällikön asia, vaan jokaisen dna:ssa. Kaikki pohtivat omaa työtään ja laadun merkitystä siinä. Käytännön työssä tämä heijastuu muun muassa suunnitelmallisena ja systemaattisena asiakassuhteiden hoitamisena.

Valtavalla draivilla

– Lähdimme hakemaan asioihin tehokkuutta ja keskityimme toiminnan kehittämiseen. Asiat tehdään nyt mahdollisimman simppelisti ja oikein kerralla. Tässä on laatuajattelulla valtava merkitys.

Canonin ja Laatukeskuksen yhteistyö alkoi yli 20 vuotta sitten.  Kumppanuus on ollut avaintekijä laatuajattelun jalkauttamisessa. Samalla matkaan on tarttunut konkreettisia työkaluja, joiden avulla voidaan esimerkiksi jatkuvasti löytää hukan aiheuttajia.

– Tavoitteenamme on ollut alusta lähtien tukea laadun kehitystä Suomessa koko organisaation voimin.
Merkittävimmäksi muutosvaiheeksi laatutyössä Muilu kertoo osallistumisen Laatukeskuksen Excellence Finland -kilpailuun vuonna 2011.

– Valmistauduimme kilpailuun vuoden päivät. Uudistimme sekä laatudokumentaation että -käytännöt. Tämä matka muutti laatuajattelumme suunnan.

Kilpailu sai aikaan uudenlaisen draivin canonilaisissa.

– Saimme koko organisaation hyvään fiilikseen. Laatuajattelussa tapahtui merkittävä harppaus läpi organisaation. Ymmärsimme paremmin laadun merkityksen kokonaisuuden johtamisessa ja yrityksen suorituskyvyn parantamisessa.

Muilu toivoo, että jokainen organisaatio ymmärtäisi saman.

– Laatu kuuluu kaikille. Se kuuluu jokaiseen organisaatioon toimialasta riippumatta. Se on avain toiminnan tehostamiseen oli kyseessä sitten mikä organisaatio ja minkälaiset prosessit tahansa.

Verkostot kaiken a ja o

Muilu alleviivaa myös verkostojen tärkeyttä. Yhteistyö Laatukeskuksen kanssa on kasvattanut verkostoja ja mahdollistanut tutustumisen muihin organisaatioihin. Silmät ovat avautuneet.

– Yhteistyön myötä olemme saaneet hienoja kontakteja, jotka ovat tuoneet lisäarvoa myös omaan liiketoimintaamme.

Muilu muistelee lämmöllä 90-luvulla käytyä laatupäällikkö-koulutusta.

– Joka vuosi tapaamme saman ryhmän kesken edelleen. Istumme alas ja vaihdamme ajatuksia. On ollut hyödyllistä katsoa talon ulkopuolelta, mitä muut ovat oppineet ja tehneet. Sama koskee jokaista meidän laatupäällikköä.

Yhteistyön myötä myös muut canonilaiset ovat voineet käydä laajentamassa näkökulmaansa Laatukeskuksen järjestämissä tilaisuuksissa.

– Olemme päässeet hyödyntämään laajasti myös Laatukeskuksen osaamista. Laatukeskus on käynyt puhumassa meidän tilaisuuksissa, joissa koko henkilöstöämme on perehdytetty laatuasioihin tietoiskujen myötä. Sitä kautta sanoma on jalkautunut.

Canon pähkinänkuoressa:
Voimakas panostus tutkimukseen ja tuotekehitykseen on tehnyt Canonista edelläkävijän tulostuksen-, dokumentin- ja informaationhallinnan ratkaisuissa yrityksille sekä kuvantamisen ratkaisuissa ammattilaisille ja kuluttajille. Graafiselle teollisuudelle Canon toimittaa digitaalisen painamisen tuotteita ja palveluita. Suomessa Canon Oy työllistää noin 380 henkeä. Canonin toimintaa ohjaa Kyosei-yritysfilosofia, joka merkitsee elämistä ja työskentelyä yhteisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Canonilla se ulottuu tuotekehityksestä ja tuotannosta ihmisten ja tuotteiden väliseen vuorovaikutukseen sekä vastuuseen ympäristöstä. Canonin toiminta on sertifioitu ympäristön (ISO 14001), laadun (ISO 9001) ja tietoturvan (ISO 27001) osalta. V. 2014 Canonille myönnettiin ISO 20000 -sertifikaatti, joka kattaa Canon Oy:n toimittamia Managed Print Services (MPS) -palveluita nimetylle asiakkaalle. www.canon.fi